Παρασκευή 31 Οκτωβρίου

Παρασκευή, 31 Οκτωβρίου 2008

4η Συνεδρία

Προεδρείο: Κόλλιας Σεραφείμ, Πρόφης Δημήτριος

17.00 Γιαννίρης Ηλίας, Πολεοδόμος-Χωροτάκτης Δρ. Ε.Μ.Π.

Η Ανατολική Αττική και το Ανατολικό Αιγαίο την Μινωϊκή Εποχή.

(Οι προκλασσικοί μύθοι Δαιδάλου-Μίνωα, ο Διόνυσος και ο Θέσπις, το Θορικό και το Λαύρειο)

Είναι σήμερα επιστημονικώς αποδεκτό ότι οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι σχετίζονται με πραγματικές ιστορικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Παράλληλα, τα ιστορικά όρια συνεχώς μετατίθενται προς το παρελθόν, όσο η αρχαιολογική σκαπάνη φέρνει στο φως σημαντικά ευρήματα.

Γίνεται, επίσης, όλο και περισσότερο αποδεκτό ότι, κατά την κλασσική περίοδο της αρχαιότητας, η πολιτική κυριαρχία της Αθήνας αναδιαμόρφωσε τους μύθους, προσαρμόζοντάς τους στις ανάγκες του δικού της ηγεμονικού ρόλου, με στόχο την ιδεολογική ενίσχυση αυτού του ρόλου. Αυτό είχε ως συνέπεια να χαθεί ή να υποβαθμιστεί το πραγματικό κοινωνικό «υπόστρωμα» που γέννησε πολλούς από τους αρχαίους ελληνικούς μύθους.

Τις τελευταίες 10ετίες, νεότερες προσεγγίσεις, όπως αυτή της διδακτορικής διατριβής της F.F. Ducroux (στο έργο «Dédale»), για τη μυθολογία του τεχνίτη στην Αρχαία Ελλάδα, και ειδικότερα στη Μινωϊκή Εποχή, αναδεικνύουν σημαντικές ιστορικές πτυχές, εμπλουτίζοντας την κατεστημένη κλασσική προσέγγιση της ιστορίας. Μεταξύ άλλων, ανατρέπουν την «αθηνο-κεντρική» θεώρηση της κλασσικής αρχαιότητας.

Υπό αυτή την θεώρηση, αναλύονται οι προκλασσικοί μύθοι του Δαίδαλου-Ίκαρου, του Διόνυσου, του Ικάριου, του Θέσπι, του Ορέστη, του Θησέα, αναλύεται η εξέλιξη της τεχνολογίας, διερευνάται ο ιστορικός ρόλος του Θορικού, του Λαυρείου και του Μαραθώνα, και επιχειρείται μια χωροταξική ανασύσταση της ιδιαίτερης ιστορικής σχέσης μεταξύ της Ανατολικής Αττικής και του Αιγαίου Πελάγους κατά την αρχαϊκή περίοδο.

17.20 Τζαβούρη – Ιωαννίδου Παρασκευή, Οδοντίατρος

Κέντρο Υγείας Καλυβίων. Δύο χρόνια λειτουργίας. Συνεισφορά στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.( Η Εισήγηση δε θα πραγματοποιηθεί )

17.40 Μπότσης Δημήτριος, Φυσικός, Μηχανικός Τηλεπικοινωνιών

Ο εξηλεκτρισμός στα Μεσόγεια. Ηλεκτρική Εταιρεία Κερατέας. 1926-1962.

Η ανακοίνωση αφορά την ιστορία των προσπαθειών εξηλεκτρισμού της κοινότητας Κερατέας και συγκεκριμένα την ιστορία της Ηλεκτρικής Εταιρείας Κερατέας.

Η διαδρομή της Ηλεκτρικής Εταιρείας ξεκινά το 1926 όταν η δημοτική αρχή αναθέτει – μετά από διαγωνισμό εκχώρησης προνομιακής αδείας – στον ηλεκτρολόγο Ιάσονα Αργυρόπουλο να σχεδιάσει και να κατασκευάσει την παραγωγή και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος στην Κερατέα.

Το 1931 ιδρύεται ανώνυμη εταιρεία για την εκμετάλλευση , η οποία σχεδόν αμέσως μετά την ίδρυσή της , περνά υπό τον έλεγχο του ιταλικού ομίλου Γαλιλαίος. Μετά από πέντε ζημιογόνες χρήσεις, αλλάζει πάλι το ιδιοκτησιακό καθεστώς και η Ηλεκτρική Εταιρείας Κερατέας συνδέεται με το δίκτυο της ηλεκτρικής εταιρείας Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών-Πειραιώς (Η.Ε.Α.Π) γνωστή ως “Power”.

Μετά την ίδρυση της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (Δ.Ε.Η) , η Ηλεκτρική Εταιρεία Κερατέας εξαγοράζεται (στα πλαίσια ενός εθνικού σχεδίου εξαγορών) και το 1962 το δίκτυο παροχής ελέγχεται πλήρως από την Δ.Ε.Η.

Στην ανακοίνωση παρουσιάζονται επίσης οι συντελεστές και οι διοικήσεις των διαφόρων εταιρικών σχημάτων και σταδίων της εξέλιξης της Ηλεκτρικής Εταιρείας Κερατέας μέχρι την πλήρη εξαγορά και απορρόφησή της από την κρατική επιχείρηση.

Τέλος γίνεται παρουσίαση των τεχνικών υποδομών αλλά και των δυνατοτήτων της εταιρείας για παραγωγή και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας στην κοινότητα Κερατέας.

18.00 Μυρωδιά Μαρία, Φιλόλογος και Μολφέτας Αριστοτέλης, Αρχαιολόγος

Τοπική βιβλιογραφία – Δικτυογραφία Νοτιοαναγολικής Αττικής. Το παράδειγμα της Κερατέας.

18.20 Ιατρού Γεώργιος, Μαθηματικός

Η νήσος Πατρόκλου (Γαϊδουρονήσι) του δήμου Κερατέας.

Μια έρευνα για το νησάκι του Σαρωνικού που διοικητικά όπως και η παραλία του Χάρακα απέναντι ανήκει στο Δήμο Κερατέας.

Αφορά την ιστορία του, τη χλωρίδα και πανίδα του, το ιδιοκτησιακό καθεστώς, το τοπωνύμιο και μια ενδιαφέρουσα διαμάχη γι’ αυτό το 1935 στον ημερήσιο τύπο μεταξύ διανοούμενων της εποχής, καθώς και τα ναυάγια γύρω του…

Τέλος η έρευνα ασχολείται με κάποια πρόσφατα γεγονότα σχετικά με την «αξιοποίησή» του και περιγράφει τη σημερινή εικόνα που αντικρύζει ο σύγχρονος επισκέπτης.

18.40 Πόγκας Κωνσταντίνος, τ. Δήμαρχος Λαυρείου

Διάρκεια ζωής των κατοίκων του Λαυρείου και των Καλυβίων στην περίοδο 1987-2007.

Η ανακοίνωση αφορά νέα έρευνα για τη διάρκεια ζωής των κατοίκων των δύο δήμων στη περίοδο 1988-2007

-Συγκριτικά στοιχεία για τα ποσοστά θανάτων από καρκίνο στους κατοίκους των δυο δήμων.

-Συγκριτικά στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων στους ίδιους δήμους.

Η έρευνα είναι συνέχεια της ανακοίνωσης η οποία έγινε στη Δ’ Επιστημονική Συνάντηση ΝΑ. Αττικής το 1989 που έγινε στα Καλύβια και αφορούσε τη μέση διάρκεια ζωής στην περίοδο 1896 έως 1987 για το Λαύριο και την περίοδο 1916 έως 1987 για τα Καλύβια.

Διάλειμμα


5η Συνεδρία

Προεδρείο: Βεκρής Ελευθέριος, Πόγκας Κωνσταντίνος

19.20 Κουμούλα Αναστασία, Παιδοψυχίατρος

Διερεύνηση προβλημάτων στην προσχολική ηλικία.

19.40 Ζηνέλη Καίτη, Εκπαιδευτικός

Οι ρόλοι των δύο φύλων – γονέων στις οικογενειακές δραστηριότητες.

Επιρροή στις επιλογές ζωής των εφήβων.

Η οικογένεια μεταδίδει στα παιδιά την ιδεολογία για το διαφορετικό κοινωνικό και οικογενειακό προορισμό των δύο φύλων και συνεπώς για τους διαφορετικούς κοινωνικούς και οικογενειακούς ρόλους των ανδρών και των γυναικών (Δεληγιάννη-Κουϊμτζή κ.α. 2005).

Οι έφηβοι προσανατολίζονται για το ρόλο τους στην οικογένεια που θα δημιουργήσουν μελλοντικά από: α)την πυρηνική τους οικογένεια, β)το άμεσο περιβάλλον τους (συγγενείς, γνωστοί, φίλοι), γ)τα ΜΜΕ, δ)το σχολείο.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες γίνονται ταυτόχρονα φορείς των στερεοτυπικών ιδεών για το ρόλο των δύο φύλων και επιδρούν στον οικογενειακό προσανατολισμό των εφήβων. Έτσι αναπαράγονται αντιλήψεις για τα όρια και τις δυνατότητες που έχουν τα φύλα στις οικογενειακές δραστηριότητες. Ταυτόχρονα, κάποιες δραστηριότητες χαρακτηρίζονται ως τυπικά «ανδρικές» και «γυναικείες» με κριτήρια καθαρά πολιτισμικά.

Οι έφηβοι ευρισκόμενοι σε ένα στάδιο κρίσιμο τόσο για την διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου τους όσο και για σημαντικές αποφάσεις ζωής επηρεάζονται σε σημαντικό βαθμό από τις στερεότυπες αντιλήψεις που τους «επιβάλλονται» πολιτισμικά.

Η εικόνα που έχουν οι έφηβοι για τους άνδρες και τις γυναίκες στην οικογένεια αντικατοπτρίζει τον παραδοσιακό καταμερισμό των ρόλων των φύλων, έτσι όπως τον βιώνουν στο άμεσο περιβάλλον τους.

Στα πλαίσια προγράμματος σχετικό με θέματα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού με την οπτική του φύλου, επιχειρήσαμε να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες των σχολείων του Δήμου Καλυβίων στον τρόπο με τον οποίο ο παράγοντας φύλο επηρεάζει τους τομείς της οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής, ώστε να μπορούν να κάνουν οικογενειακές, επαγγελματικές και προσωπικές επιλογές, απαλλαγμένες από τους στερεοτυπικούς περιορισμούς του φύλου τους.

Αναπτύχθηκε έρευνα με τίτλο «Οι ρόλοι των δύο φύλων – γονέων στις οικογενειακές δραστηριότητες» με σκοπό να διαπιστώσουμε ποιοι ρόλοι και κατά πόσο θεωρούνται ότι αντιστοιχούν στον πατέρα και στη μητέρα.

Θέσαμε λοιπόν μια σειρά ερωτημάτων σε μαθητές και μαθήτριες της Γ’ Γυμνασίου των σχολείων μας προκειμένου να εξετάσουμε τα προαναφερθέντα.

Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν 100 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Καλυβίων και 2ου Γυμνασίου Καλυβίων (48 κορίτσια – 52 αγόρια).

Στους μαθητές-μαθήτριες μοιράστηκε ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις κλειστού τύπου με πενταβάθμια κλίμακα για να καταγραφεί η στάση και η συμμετοχή. Οι ερωτήσεις επιλέχτηκαν και δομήθηκαν με τρόπο ώστε να διερευνηθούν:

Τα δημογραφικά στοιχεία των μαθητών και το οικογενειακό – κοινωνικό τους status.

Ο βαθμός συμμετοχής και ανάληψης ευθυνών και δραστηριοτήτων των δύο γονέων στην οικογενειακή εστία όπως το αντιλαμβάνονται τα παιδιά – μαθητές της οικογένειας.

Ακολούθησε συνέντευξη όπου μαθητές και μαθήτριες κλήθηκαν να απαντήσουν σε σχετικά και πιο ειδικά ερωτήματα.

Από τη μελέτη αι επεξεργασία των αποτελεσμάτων προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

Οι ρόλοι των δύο φύλων αναπαράγονται χαρακτηριστικά, με τη γυναίκα να έχει την ευθύνη του σπιτιού και τον άνδρα να ασχολείται με «ανδρικές» ευθύνες όπως τα οικονομικά του σπιτιού.

Η μητέρα σε συντριπτικά ποσοστά ακολουθεί και συνεχίζει την παράδοση να αναλαμβάνει τις καθημερινές επαναλαμβανόμενες οικογενειακές δραστηριότητες που σχετίζονται με το νοικοκυριό του σπιτιού και την εστίαση της οικογένειας.

Αυξάνεται η τάση του αντρικού πληθυσμού να συμμετέχει στη φροντίδα για τα καθημερινά ψώνια του σπιτιού.

Οι άνδρες κατά κύριο λόγο αναλαμβάνουν και συναλλάσσονται με τις διάφορες υπηρεσίες που αφορούν σε υποθέσεις της ακίνητης περιουσίας της οικογένειάς τους, τηρούν αρχείο και διεκπεραιώνουν σχετικά ζητήματα.

Η μητέρα ασχολείται – κατά κύριο λόγο – με την ανατροφή, την αγωγή, την εκπαίδευση, τις συναναστροφές, τις δυσκολίες, τα προσωπικά προβλήματα των παιδιών της οικογένειας, ενώ παρατηρείται ισότιμο ποσοστό διάθεσης από τους γονείς να συζητούν με τα παιδιά τους για τις σχέσεις τους με το άλλο φύλο.

Ο πατέρας ασχολείται περισσότερο από τη μητέρα με την επιλογή του μελλοντικού επαγγέλματος του παιδιού του.

Η οικονομική διαχείριση του σπιτιού εξακολουθεί να βρίσκεται στα χέρια των ανδρών, παρατηρείται όμως αυξητική τάση των γυναικών για περισσότερη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης απόφασης για επενδυτικές κινήσεις ( αγορά σπιτιού, εξοπλισμού κ. ά ).

Σχετικά με την απόφαση για τον τόπο κατοικίας και τον προορισμό διακοπών και αναψυχής, η έρευνά μας καταδεικνύει προβάδισμα του άνδρα έναντι της γυναίκας της οικογένειας.

Τέλος στις οικογενειακές – κοινωνικές συναναστροφές τα αποτελέσματα της έρευνάς μας δίνουν σαφέστατο προβάδισμα στις επιλογές της γυναίκας – μητέρας της οικογένειας.

Από τις συνεντεύξεις προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα σχετικά με τις μονογονεϊκές οικογένειες καθώς και για την πρόθεση συνεργασίας των εφήβων για θέματα πολύ προσωπικά με τους γονείς τους.

Η έρευνα καταδεικνύει επιτακτική την ανάγκη να ενισχυθούν οι δράσεις ευαισθητοποίησης για τον παράγοντα φύλο, τόσο μέσα στο σχολείο, όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Είναι αναγκαίο να ευαισθητοποιηθούν όλοι οι φορείς (εκπαιδευτικοί, σύλλογοι γονέων, κοινωνικές, συνδικαλιστικές οργανώσεις κ.ά.) για τις διαδικασίες αναπαραγωγής των στερεοτυπικών ρόλων των φύλων και τον αποκλεισμό τελικά των γυναικών από πολλά πεδία της κοινωνικής, οικονομικής ή πολιτικής ζωής με την ανάπτυξη, εξάπλωση προγραμμάτων δια βίου εκπαίδευσης ενηλίκων, σχολών συζύγων και γονέων, μαθημάτων αυτόνομης διαβίωσης, βιωματικών δράσεων κ.ά. όπως παρουσιάζονται στις προτάσεις της έρευνας που πραγματοποιήσαμε.

20.00 Σύρμου Ευανθία, M.Sc. Φιλόλογος

Το κέντρο εκπαίδευσης Ενηλίκων (Κ.Ε.Ε.) Ανατολικής Αττικής. Λειτουργία και προοπτικές.

Η δια βίου μάθηση αποτελεί σήμερα βασικό πυλώνα του ευρωπαϊκού και εθνικού πλαισίου των πολιτικών για την εκπαίδευση και την κατάρτιση.

Τα Κέντρα Εκπαίδευσης ενηλίκων (Κ.Ε.Ε) αποτελούν ένα νέο θεσμικό πλαίσιο στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων και μία από τις συνιστώσες της εθνικής πολιτικής για τη δια βίου μάθηση. Τα Κ.Ε.Ε δεν αναπτύσσουν δράσεις μόνο στην έδρα τους αλλά τις επεκτείνουν σε κάθε περιοχή του νομού, στον οποίο βρίσκονται, όπου υπάρχει ενδιαφέρον και ανάγκη ενηλίκων για μάθηση.

Στόχοι της παρούσας ανακοίνωσης είναι: α) να παρουσιαστεί η πορεία της λειτουργίας του ΚΕΕ Ανατολικής Αττικής από την ίδρυσή του(2005) στην Κάντζα, μέχρι σήμερα που έχει την έδρα του στην Παιανία, σε σχέση με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της περιοχής της Ανατολικής Αττικής, και β) να διαγνωσθούν οι προοπτικές λειτουργίας και δικτύωσης του θεσμού σε σχέση με τους ρυθμούς ανάπτυξης και εξέλιξης της περιοχής.

20.20 Δούκας Χρήστος, Σύμβουλος Παιδ. Ινστιτούτου, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εκπ/σης Ενηλίκων

Κοινωνία Δίκτυα Μάθησης Πολιτισμού και βιώσιμης ανάπτυξης : το Πρόγραμμα Polisnet στην Ανατ. Αττική.

Η ανακοίνωση περιλαμβάνει πρακτικές και μεθοδολογίες για την ανάπτυξη Πόλεων/Περιοχών Μάθησης, Πολιτισμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης. Ειδικότερα η ανακοίνωση παρουσιάζει τα ερευνητικά αποτελέσματα του προγράμματος Polisnet που εφαρμόσθηκε το 2007-2008 σε 4 Δήμους της Αν. Αττικής (Βούλα, Κερατέα, Λαύριο και Παιανία). Το πρόγραμμα απέβλεπε στη συνεργασία Δήμων και των Συλλόγων της περιοχής στην διαμόρφωση διαδικασιών, δράσεων και εργαλείων για την προώθηση της Μάθησης και του Πολιτισμού ως κέντρου της κοινωνικής και οικονομικής ζωής των Πόλεων.

Eιδικότερα η ανακοίνωση περιλαμβάνει:

ü Ανάλυση της ιδέας των Πόλεων της Μάθησης και αντίστοιχες ευρωπαϊκές εμπειρίες

ü Μεθοδολογία ανάπτυξης του σχεδίου σε Πόλεις της ΝΑ. Αττικής

ü Εργαλεία του παρήχθησαν κατά την εφαρμογή του προγράμματος στην κατεύθυνση σχεδιασμού και εφαρμογής δικτύων μάθησης, πολιτισμού και βιώσιμης ανάπτυξης στις τοπικές κοινότητες (ερωτηματολόγια ανίχνευσης αναγκών, διαδικασίες σχεδιασμού και δικτύωσης, κριτήρια αξιολόγησης, σχέδια αυτό-μάθησης κ.α.)

ü Μελλοντικές προοπτικές του σχεδίου

20.40 Φραντζή Ηρώ, Φιλόλογος, Βιβλιοθηκονόμος

Η συμβολή των βιβλιοθηκών στην κοινωνική ενσωμάτωση των Μεταναστών.

Το παράδειγμα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κορωπίου.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στη χώρα μας μια έντονη μετακίνηση οικονομικών μεταναστών, προσφύγων και ομογενών από χώρες της Ευρώπης, της Ασίας και της Αφρικής για λόγους που σχετίζονται με πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις σε διάφορα σημεία του πλανήτη. Η Ελλάδα, λόγω κυρίως της γεωγραφικής της θέσης, έχει δεχθεί μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα από το 1991 και εξής, με αποτέλεσμα την κοινωνική αναταραχή αλλά ταυτόχρονα τη σταδιακή διαμόρφωση μιας μεταναστευτικής πολιτικής με χαρακτηριστικά που συνδέονται με την ιστορική εμπειρία, την εθνική της ταυτότητα και τη διεθνή οικονομική συγκυρία. Σήμερα ζουν στη χώρα περίπου 800.000 μετανάστες και φοιτούν στα ελληνικά σχολεία αλλοδαποί μαθητές που αποτελούν περίπου το 10% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού.

Ποικίλες έρευνες έχουν αναδείξει ζητήματα ρατσισμού και ξενοφοβίας στην ελληνική κοινωνία, καθώς επίσης και προβλήματα επιβίωσης και κοινωνικής ενσωμάτωσης των μεταναστευτικών ομάδων στη χώρα μας. Το περίγραμμα των ζητημάτων αυτών δίνεται συνοπτικά στην εισήγηση αυτή και συνδέεται με το ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι δημοτικές βιβλιοθήκες στην περιοχή τους και ειδικά στην Αττική. Το παράδειγμα άλλων χωρών που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα νωρίτερα αλλά και οι διαχρονικές αξίες της βιβλιοθηκονομίας ως προς τον κοινωνικό ρόλο των βιβλιοθηκών συνηγορούν στη συστηματικότερη αντιμετώπιση του ζητήματος στο πλαίσιο και της τρέχουσας ευρωπαϊκής πολιτικής για τις βιβλιοθήκες.

Ο παράγων της πολυπολιτισμικότητας είναι ανάγκη να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό των βιβλιοθηκών όσον αφορά στις συλλογές, τις υπηρεσίες, τον κανονισμό λειτουργίας και τη διοίκηση εν γένει. Οι δραστηριότητες και οι πρωτοβουλίες που ήδη υλοποιούνται σε ορισμένες βιβλιοθήκες, ανάμεσα στις οποίες και η Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορωπίου, περιγράφονται αναλυτικά. Προτείνεται επίσης συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης των δημοτικών βιβλιοθηκών της Ανατολικής Αττικής στο πλαίσιο της συνεργασίας τους που ξεκίνησε από το 2005. Στο ερώτημα κατά πόσο μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα για τις ελληνικές βιβλιοθήκες η πολιτική αυτή και αντίστοιχα για τους μετανάστες η χρήση των βιβλιοθηκών, η απάντηση βρίσκεται στην ανάγκη για επιβίωση και ανάπτυξη και των δυο πλευρών σε μια πολυπολιτισμική πραγματικότητα που ήδη βιώνουμε με αρκετή αμηχανία.